The model for this drawing is a particularly expressive sort of still life: the words of the Israeli Declaration of Independence. In this action painting, the text is layered on the wall from the ground upwards, in a tight rectangular structure, as if it were a building. The altered reading direction, and the dense, overlapping lines, turn the text into a mass of shapes and blotches on the wall, supposedly disarming it of its original meaning.
After the scroll has been written, dated and signed by the artist, the unifying words all and people are erased. Holes appear in the structure; the running ink makes a murky puddle, containing a dark reflection of the writing on the wall. The work of art changes the canonical Declaration; the work and the performance hint at the ongoing changes in the Israeli society and ethos, especially since the passing of the “Nationality Bill” in 2019.
המודל לרישום זה הוא סוג אקספרסיבי במיוחד של טבע דומם: המילים של מגילת העצמאות. זהו “ציור פעולה”, שבו המגילה נרשמת על הקיר מלמטה למעלה במבנה מלבני הדוק, כמו שמקימים בניין. שינוי כיוון הקריאה, וצפיפות האותיות, הופכים את הטקסט לקווים וכתמים על הקיר ולכאורה מפרקים אותו ממשמעותו. לאחר שנכתב הטקסט ונחתם על ידי האמנית, נמחקות בו המילים המאחדות “כל” ו”עם“. נפערים חורים במבנה; הדיו זולגת והופכת לשלולית עכורה, ובה בבואה אפלה של הכתובת שעל הקיר. מעשה האמנות מערער ומאתגר את המגילה הקאנונית. היצירה ותהליך היצירה רומזים לתהליכים שעוברת החברה וערכיה, במיוחד מאז נחקק חוק הלאום ב-2019