Migdal
מגדל

 

Tower 2011

Choreography and Performance: Yifat Shalem-Zafari

Editor: Oscar Abosh

Curator: Hadas Ophrat

 

“The exhibition space is a deliberate choice. The choice was guided by the image of a tower lying on its side, bent to a 90 degree angle.

…Meirav Davish Ben Moshe writes a text that is not composed of words; her text is composed of letters, sounds, symbols and gestures. Her letters move, acting like body parts; the body of text is either relayed and cast on the wall by the body of the dancer Yifat Shalem-Zafari, or traced on the floor with a thick brush.

… The anatomy of the tower carries an invitation to a tour through the consciousness of a body. On the way there, the observer penetrates the space/body/womb and is born into a world of multiplicity and schisms. This is not yet the end of the journey. Upon his return, the observer is given a sense of solace. The journey back is one of mending and refinement, from multiplicity to unity. The art of restoration.”

Hadas Ophrat [from the catalogue]

מגדל  2011

תנועה וכוראוגרפיה: יפעת שלםצפרי

עריכה: אוסקר אבוש

אוצר: הדס עפרת

…”חלל התצוגה בתערוכה זו אינו חלל בלתי מודע. הדימוי שהפעיל את האמנית הוא של מגדל שוכב, כלומר נוטה ב-90 מעלות על צדו.

…הטקסט של מרב דביש בן משה בתערוכה, אינו מורכב ממילים; הטקסט שלה מורכב מאותיות, הגאים, סימנים ומחוות גוף .האותיות שלה נעות, פועלות כמו פלגי גוף; גוף הטקסט מוטל על הקיר באמצעות תיווך גופה של הרקדנית, יפעת שלם-צפרי, או משוך במכחול עבה על אריחי הרצפה.

…האנטומיה של המגדל צופנת בחובה הצעה למסלול סיור בתוך תודעה של גוף. בדרך לשם הצופה חודר אל החלל/ הגוף/הרחם כדי להיוולד אל עולם של ריבוי ושל שברים. הנחמה מוצעת לצופה בדרך חזרה. השיבה היא מסע של איחוי ושל מיצוי. מריבוי לאיחוד. אמנות הרפאות”.

            הדס עפרת מתוך קטלוג התערוכה